Do zadań Wydziału należą zadania związane z działalnością placówek oświatowych i żłobka działających na terenie Gminy Tarnowskie Góry, spraw związanych z pomocą materialną dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Tarnowskie Góry, a także sprawy z zakresu kultury fizycznej i zdrowia w szczególności:
- Referat Placówek Oświatowych
- Prowadzenie akt osobowych dyrektorów szkół, przedszkoli i żłobka.
- Sporządzanie oceny pracy dyrektorów placówek oświatowych oraz dyrektora żłobka.
- Przedłużanie powierzenia stanowiska dyrektorom placówek oświatowych.
- Przygotowywanie i obsługa kancelaryjna postępowań konkursowych na stanowiska dyrektorów placówek oświatowych oraz dyrektora żłobka, dla których Gmina jest organem prowadzącym.
- Wykonywanie czynności związanych z oświadczeniami majątkowymi dyrektorów placówek oświatowych oraz dyrektora żłobka.
- Prowadzenie spraw związanych z awansem zawodowym nauczycieli przedszkoli i szkół.
- Prowadzenie spraw związanych z wnioskami o nagrody MEN, Śląskiego Kuratora Oświaty, Medal KEN, odznaczenia resortowe dla nauczycieli.
- Prowadzenie spraw związanych z wnioskami o nagrody Burmistrza Miasta oraz obsługa administracyjna Komisji ds. nagród Burmistrza Miasta.
- Przygotowywanie do zatwierdzania projektów organizacyjnych i aneksów do projektów organizacyjnych placówek, dla których gmina jest organem prowadzącym .
- Sporządzanie dokumentów potwierdzających zatrudnienie dla byłych pracowników placówek oświatowych Powiatu Tarnogórskiego na podstawie dokumentów znajdujących się w zasobach archiwalnych Urzędu.
- Współpraca ze Śląskim Kuratorem Oświaty w Katowicach i innymi organami w zakresie spraw związanych z działalnością placówek oświatowych.
- Wykonywanie zadań związanych z kontrolą realizacji obowiązku szkolnego i nauki.
- Realizacja zadań na rzecz dzieci i młodzieży romskiej z placówek, dla których Gmina jest organem prowadzącym – rozliczanie dotacji na w/w cel.
- Planowanie, organizowanie i rozliczanie dowozu uczniów niepełnosprawnych do szkół dla realizacji obowiązku szkolnego i nauki.
- Planowanie, realizacja oraz rozliczanie zwrotu kosztów kształcenia pracowników młodocianych –rozliczanie środków otrzymywanych z Funduszu Pracy na w/w cel.
- Obsługa administracyjna realizacji zadania własnego Gminy w zakresie przydzielania stypendiów i zasiłków szkolnych dla uczniów zamieszkałych w Tarnowskich Górach – rozliczanie dotacji otrzymanej na w/w cel.
- Planowanie i rozliczanie zadania udzielania dofinansowania na zakup podręczników szkolnych uczniom zgodnie z programem „Wyprawka szkolna” – rozliczanie dotacji otrzymanej na w/w cel.
- Prowadzenie całokształtu spraw związanych ze sporządzaniem i gromadzeniem z placówek oświatowych Gminy danych oświatowych wymaganych dla pełnej realizacji Systemu Informacji Oświatowej.
- Prowadzenie spraw związanych z wpisem do ewidencji placówek publicznych i niepublicznych podejmujących działalność na terenie Gminy.
- Planowanie i rozliczanie wyjazdów śródrocznych uczniów na tzw. „Zielone szkoły”.
- Gromadzenie informacji o stanie BHP i wypadkach uczniów w placówkach oświatowych, dla których Gmina jest organem prowadzącym.
- 22. Organizacja i rozliczanie konkursów, imprez, uroczystości organizowanych z inicjatywy organu prowadzącego.
- Prowadzenie rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
- Wykonywanie nadzoru nad żłobkami.
- Prowadzenie całokształtu spraw dotyczących tworzenia, likwidacji oraz przekształcania,
a także funkcjonowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych i żłobka.
- Udzielanie, rozliczanie i kontrola dotacji dla niepublicznych oraz publicznych szkół i przedszkoli prowadzonych na terenie Gminy przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych.
- Współpraca z innymi gminami w sprawie zwrotu kosztów dotacji udzielonej przez Gminę Tarnowskie Góry na każdego wychowanka uczęszczającego do przedszkola publicznego i niepublicznego oraz innej formy wychowania przedszkolnego na terenie Gminy Tarnowskie Góry, a niebędącego jej mieszkańcem.
- 28. Współpraca z innymi gminami w sprawie zwrotu kosztów dotacji udzielonej przez inną gminę na każdego wychowanka uczęszczającego do przedszkola publicznego i niepublicznego a terenie innej gminy, a będącego mieszkańcem Gminy Tarnowskie Góry.
- Współpraca z innymi gminami w sprawie zwrotu kosztów nauki lekcji religii za uczniów realizujących te zajęcia w oddziałach międzyszkolnych na terenie Gminy Tarnowskie Góry, a niebędących jej mieszkańcami.
- Współpraca z innymi gminami w sprawie zwrotu kosztów nauki lekcji religii za uczniów realizujących te zajęcia w oddziałach międzyszkolnych na terenie innej gminy, a będących mieszkańcami Gminy Tarnowskie Góry.
- Współpraca z jednostkami organizacyjnymi Gminy w zakresie rozliczania dotacji celowych.
- Realizacja i koordynacja zadania w zakresie zabezpieczenia dla uczniów szkół prowadzonych przez Gminę bezpłatnych podręczników i materiałów edukacyjnych – rozliczanie dotacji otrzymanej na w/w cel.
- Współpraca z radami dzielnic w zakresie wydatków przeznaczonych na cele oświatowe.
- Referat Sportu i Zdrowia
- Prowadzenie działań mających na celu upowszechnianie kultury fizycznej, sportu,
a w szczególności zmierzających do tworzenia warunków, w tym organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu na terenie miasta oraz umożliwiających osiąganie wyznaczonych celów publicznych z zakresu sportu.
- Współdziałanie w rozwoju kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej i klubami sportowymi oraz udzielanie im pomocy w realizacji zadań.
- Współpraca ze szkołami w zakresie organizacji imprez sportowych, inicjowanie działań i ich koordynacja.
- Monitorowanie stanu bazy sportowej i rekreacyjnej miasta oraz opiniowanie projektów budowy urządzeń sportowych.
- Współdziałanie z WOPR w dziedzinie zapewnienia bezpieczeństwa osób kąpiących się, pływających i uprawiających sporty wodne, podejmowanych w ramach organizowanych imprez sportowych i rekreacyjnych.
- Koordynowanie działalności stowarzyszeń kultury fizycznej, realizacji wyznaczonych celów publicznych z zakresu sportu.
- Organizowanie i współorganizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych dla mieszkańców miasta.
- Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród i wyróżnień Burmistrza Miasta w dziedzinie kultury fizycznej i sportu.
- Prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów sportowych.
- Prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem Rady Sportu.
- Współdziałanie z instytucjami i organizacjami społecznymi w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu oraz wypoczynku dzieci i młodzieży.
- Prowadzenie spraw związanych z realizacją gminnego programu współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność w sferze zadań pożytku publicznego a także z wypoczynkiem dzieci i młodzieży, a w szczególności dotyczących przyznawania oraz prawidłowego wykorzystania i rozliczenia dotacji celowych przez kluby sportowe i inne organizacje.
- Przygotowywanie projektu gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii wraz z preliminarzem finansowym na jego wykonanie; oraz nadzór nad jego realizacją.
- Przygotowywanie sprawozdań z realizacji gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, narkomanii.
- Koordynacja i realizacja działań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii.
- Prowadzenie obsługi Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- Nadzór merytoryczny nad działalnością świetlic środowiskowych oraz świetlicy socjoterapeutycznej.
- Współpraca z instytucjami prowadzącymi działalność w zakresie „izb wytrzeźwień”.
- Nadzór i współpraca z SP ZOZ Tarnogórski Ośrodek Terapii Uzależnień.
- Przygotowywanie procedur konkursowych i pozakonkursowych związanych z udzielaniem dotacji organizacjom pozarządowym.
- Kontrola organizacji pozarządowych będących beneficjentami dotacji udzielanych w drodze konkursu z budżetu Gminy.
|